Дізнайтеся що таке Mastodon, чим дана платформа приваблива як альтернатива до Twitter та я розпочати на ній працювати?
Ви бачили, як ця назва знову і знову з’являється у Твіттері: Mastodon. Зазвичай це від людей, які роблять грандіозні заяви про майбутнє Twitter і заявляють, що вони залишають додаток.
Поруч з назвою знаходиться URL-адреса, трохи інша фотографія профілю і, можливо, скріншот платформи, яку ви ніколи раніше не бачили. Ви ламаєте голову, намагаючись зрозуміти, що таке Mastodon, як він працює і чи варто вам теж на ньому бути.
Що таке Patreon та як він працює?
Якщо ви маркетолог, можливо, вам цікаво, чи є спосіб монетизувати цей тренд.
Давайте зануримося в Mastodon. Розберемося, чому всі ним цікавляться, і чи дійсно він може замінити Твіттер. Ми також допоможемо вам з’ясувати, чи є маркетинговий потенціал у цій новітній альтернативній платформі соціальних мереж.
Що таке Mastodon?
Mastodon – це децентралізована соціальна мережа, що складається з незалежних серверів, об’єднаних навколо певних тем, напрямків або інтересів.
Люди можуть приєднуватися до серверів, стежити один за одним, вести бесіди та робити все те, що вони звикли робити в соціальних мережах на кшталт Twitter.
Mastodon існує з березня 2016 року, але по-справжньому вибухнув лише наприкінці 2022 року.
Чому? Здебільшого тому, що багато людей у Twitter заявили, що залишають платформу заради Mastodon.
Хоча пости про Mastodon, які ви бачили в Twitter останнім часом, можуть створити враження, що це просто альтернатива для копіювання, Mastodon насправді повністю відрізняється від додатку Twitter. Давайте подивимося, наскільки він відрізняється.
Що таке Signal та як користуватися цим безпечним мессенджером?
Як працює Mastodon?
Найбільшу відмінність між Mastodon і Twitter можна описати одним словом: децентралізація.
Платформи соціальних мереж, такі як Twitter, є централізованими, тобто ними володіє і управляє одна компанія. Ця компанія створює функції, модерує контент, налаштовує алгоритми та виконує всі інші завдання, пов’язані з управлінням соціальною мережею.
Для порівняння, хоча в некомерційній компанії Mastodon gGmbH є люди, які працюють над соціальною платформою, відомою як Mastodon, – сама платформа не є централізованою в межах цієї компанії. Це тому, що вона складається з тисяч незалежних серверів.
Що таке нейромережа Midjourney та як генерувати фотографії з її допомогою?
Уявіть собі сервер Mastodon як міні-соціальну мережу або форум. Зазвичай сервер організовується навколо певного інтересу, теми або галузі. Приєднавшись до сервера, ви можете відслідковувати, відповідати та взаємодіяти з будь-ким на Mastodon, незалежно від того, на якому сервері він знаходиться.
Але що саме ви можете робити на Mastodon? Коротка відповідь: багато з того, що ви можете робити в Твіттері. Ви можете говорити про те, що у вас на думці, брати участь у розмовах, які з’являються у вашій стрічці, публікувати фотографії своїх котів тощо. У вас буде своя стрічка, де ви бачитимете дописи від людей, на яких ви підписані, а також вкладка “Дослідження”, яка дозволить вам знайти нових цікавих людей.
Звичайно, ви побачите деякі відмінності. Наприклад, ви не можете розпочати тему так, як у Твіттері, але ви можете відповідати самому собі і, по суті, копіювати тему в Твіттері. Вам також потрібно буде вибрати сервер, на якому буде розміщено ваш акаунт.
Найбільші сервери є загальними, тобто вони не мають конкретної тематики – вони будуть більш схожі на Твіттер. Але ви також побачите, що технічні теми, такі як біткойн і розробка програмного забезпечення, мають одні з найпопулярніших серверів. Ви можете скористатися платформою на кшталт mastodonservers.net, щоб знайти сервер, до якого хочете приєднатися.
А якщо ви хочете знайти еквівалент Mastodon для акаунтів Twitter, на які ви підписані, ви можете використовувати Debirdify, щоб знайти їх автоматично.

Як бізнес може використовувати Mastodon?
Якщо ви розглядаєте що таке Mastodon як найкращу соціальну мережу для бізнес ініціатив, які ви досі реалізовували у Твіттері, ви можете бути розчаровані.
Оскільки це мережа серверів, а не єдина соціальна платформа, компанії не можуть звертатися до однієї людини або платформи, щоб “робити маркетинг” на Mastodon.
Крім того, на домашній сторінці Mastodon зазначено, що сервіс ніколи не показуватиме рекламу і не просуватиме одні профілі над іншими. Оскільки Mastodon управляється некомерційною організацією, у нього немає стимулів для отримання прибутку і бажання працювати з рекламодавцями.
Тим не менш, для бізнесу все ще існують способи скористатися цим сплеском інтересу до Mastodon.
Що таке федіверс (fediverse) і як він вплине на творців контенту?
Дослідження ринку
У цій сфері реклами Mastodon може стати чудовою альтернативою Twitter. Це тому, що хоча Twitter дозволяє шукати за хештегами та темами, завдяки алгоритму ви все одно отримуєте некатегоризований безлад твітів у порядку, який не є особливо корисним для вас.
Але в Mastodon кожен сервер – це, по суті, самодостатня спільнота, об’єднана навколо однієї теми, будь то місцевість, спільні інтереси або навіть конкретна кар’єра.
Знайдіть правильний сервер, і ви отримаєте нефільтрований доступ до того, що дійсно важливо для вашої цільової аудиторії або нового сегмента ринку.
Партнерський маркетинг, спонсорство та користувацький контент
Ви можете абсолютно точно запускати партнерський маркетинг, спонсорство та кампанії з використанням користувацького контенту через Mastodon. Ви можете спробувати звернутися до окремих акаунтів з певною кількістю підписників так само, як і на іншій платформі; можливо, вам доведеться трохи більше покопатися, перш ніж ви знайдете потрібні акаунти.
Майте на увазі, що кількість підписників на Mastodon, як правило, набагато нижча, ніж у Twitter, а це означає, що ваші зусилля можуть бути не такими ефективними. Наприклад, у Джорджа Такея 3,4 мільйона підписників у Twitter і лише 235 000 на Mastodon. Можливо, вам буде складно знайти інфлюенсерів такого ж розміру, з якими ви звикли працювати.
Реклама
З цим завданням буде трохи складніше. Люди, які стоять за Mastodon, категорично проти реклами, а це означає, що немає інфраструктури для широкого просування реклами на декількох серверах.
Тим не менш, кожен сервер працює повністю незалежно, тому ніщо не заважає власнику сервера створити власну інфраструктуру для прийому платежів, а це означає, що технічно сервери можуть продавати рекламні місця.
Але якщо ви спробуєте розмістити рекламу на Mastodon, ви можете зіткнутися з певним опором. Користувачі Mastodon очікують бачити менше реклами – якщо вона взагалі буде.
Створіть власну спільноту
Можливо, ви не зможете розміщувати рекламу і не знайдете наступного великого інфлюенсера, але знаєте, що ви можете зробити на Mastodon? Запустити власний сервер.
Звичайно, це трохи складніше з технічної точки зору, ніж створення каналу на YouTube або акаунту в Twitter, але наявність власного сервера на Mastodon має одну велику перевагу. Ви маєте повний контроль над ним. Це означає, що ви можете затверджувати кожен новий акаунт, ви можете керувати модерацією контенту і ви можете керувати розмовою. Це може зробити його потужним маркетинговим інструментом.
Робота зі спільнотою
Оскільки Mastodon не має алгоритму, який надає перевагу певним публікаціям над іншими, ви не можете просто публікувати і сподіватися на краще. Якщо ви хочете отримати хоч якийсь результат, вам доведеться докласти всіх зусиль, щоб взаємодіяти зі спільнотою.
Але оскільки Mastodon організований у вигляді серверів, вам не доведеться шукати своїх клієнтів – як поточних, так і потенційних – у порожнечі.
Займаєтесь SaaS-бізнесом? Знайдіть сервери, де люди говорять про SaaS, щоб відповісти на питання, запропонувати свої знання і стати експертом, якому довіряють. Працюєте з художніми товарами? Заходьте на сервери, де спілкуються художники, і приєднуйтесь до розмови.
Станьте експертом у недостатньо дослідженій темі
Наразі Mastodon має понад 8 000 серверів, але чи є на ньому сервер для вашої ніші? Пошук “SaaS” на mastodonservers.net показує лише один сервер з трохи більше ніж 20 користувачами. Пошук за запитом “маркетинг” також знаходить лише один сервер.
Ви бачите можливість, чи не так?
Створіть свій власний сервер, оберіть тему, яка відповідає вашій ніші, і почніть створювати контент. Для початку ви навіть можете перепрофілювати контент зі свого блогу, каналу YouTube або веб-сайту.
Як створити обліковий запис Mastodon
- Перейдіть на joinmastodon.org
- Натисніть “Створити обліковий запис”.
- Потім прокрутіть вниз, поки не побачите список серверів.
- Виберіть сервер
- Потім натисніть “Створити обліковий запис” (ще раз).
- На сторінці сервера натисніть Створити акаунт на панелі в правій частині екрана.
- Ознайомтеся з правилами сервера та натисніть “Прийняти”.
- Після цього заповніть форму реєстрації, встановіть прапорець у полі “Політика конфіденційності” та натисніть кнопку “Зареєструватися”.
- Ви отримаєте лист з підтвердженням. Перейдіть за посиланням у листі, щоб активувати свій обліковий запис.
Вітаємо! Ви щойно зареєструвалися на Mastodon. Ви потрапите на головну сторінку сервера, до якого ви обрали приєднатися. Звідси ви можете почати відстежувати людей – незалежно від того, на якому сервері вони знаходяться – щоб отримувати дописи у свою стрічку, переглядати популярний контент з інших серверів і багато іншого.
Зверніть увагу, що ви не застрягли на цьому сервері лише тому, що саме там ви створили свій обліковий запис. Якщо ви хочете вибрати інший сервер для свого акаунта, ви можете перенести свій акаунт між серверами.
Чи може Mastodon замінити Twitter?
Це залежить від ситуації.
Хоча останнім часом Mastodon пережив величезний сплеск популярності – з 1 мільйона активних користувачів щомісяця до 2,5 мільйона приблизно за місяць – це навіть не ставить його в один ряд з Twitter.
Згідно з цим твітом генерального директора Ілона Маска, Twitter щойно вперше перетнув позначку в 250 мільйонів активних користувачів щомісяця:
Тож, незважаючи на занепокоєння, пов’язані з поглинанням компанії Ілона Маска, Twitter, схоже, не перебуває у справжній небезпеці. Принаймні поки що.
Для того, щоб Mastodon мав шанс замінити Twitter, він повинен або надавати досить схожий на нього досвід, або щось значно краще.
Тож справжнє питання полягає в тому, чи може Mastodon це зробити?
По-перше, люди, які стоять за платформою, повинні хотіти цього, а цього, здається, немає. Вони не намагаються створити кращий Твіттер, вони створюють щось на кшталт анти-Твіттера:
“Mastodon безкоштовний і з відкритим вихідним кодом. У ньому немає реклами, він поважає вашу приватність і дозволяє людям/спільнотам самоврядуватися. Це тому, що в Mastodon ми представляємо бачення соціальних медіа, які не можуть бути куплені і належати жодному мільярдеру, і прагнемо створити більш стійку глобальну платформу без стимулів для отримання прибутку”.
Ключові відмінності між Mastodon і Twitter – комерційна чи некомерційна, централізована чи федеративна – ускладнюють відповідь на питання про те, чи можна замінити Twitter. Багато користувачів Твіттера, схоже, вважають, що так воно і є, але платформи настільки різні, що навряд чи Mastodon стане надійною заміною.
Тим більше, що більшість людей, які заявляли, що йдуть з Твіттера на Мастодонт, насправді не пішли.
Тим не менш, цілком ймовірно, що деякі колишні користувачі Твіттера вважатимуть децентралізовану мережеву модель Мастодонта кращою за Твіттер, і ця зміна закріпиться. Але середньостатистичний користувач, ймовірно, залишиться на знайомій йому платформі – якщо не з’явиться більш прямий конкурент.
Кому належать соціальні мережі Mastodon?
Mastodon був розроблений Mastodon gGmbH, некомерційною компанією з Німеччини. Але оскільки соціальна медіа-платформа має відкритий вихідний код і є децентралізованою, у неї немає єдиного “власника”. Натомість окремі сервери Mastodon – по суті, автономні спільноти – мають власних власників.
Чим Mastodon відрізняється від Twitter?
Замість того, щоб бути єдиним централізованим місцем, де всі пишуть твіти, відповідають і кидають тінь, Mastodon – це децентралізована мережа окремих серверів. Кожен сервер організований навколо певної теми, компанії або інтересу, і члени сервера можуть взаємодіяти з членами інших серверів.
Крім того, оскільки Mastodon управляється некомерційною організацією, він не має рекламної інфраструктури, вбудованої монетизації та алгоритмів.
Як ви знаходите людей на Mastodon?
Якщо ви шукаєте конкретну людину, ви можете ввести її ім’я або URL (унікальний ідентифікатор її акаунта) в пошуковому рядку прямо над зображенням профілю.
Джерело: https://blog.hootsuite.com