Дізнайтеся якою була історія створення гелікоптера – від вертикальних польотів іграшок в Китаї в 400 році до нашої ери, до потужних машин сьогодення.
Вертоліт відіграє життєво важливу роль в історії авіації. Сьогодні в комерційному авіаційному просторі експлуатується багато типів гелікоптерів, починаючи від невеликих приватних вертольотів, розрахованих на двох осіб, до великих пасажирських і робочих машин, здатних перевозити значні вантажі у важкодоступні місця.
Якою ж була історія створення гелікоптера? Ми розглянемо, як гелікоптер розвивався від стародавніх часів у Китаї до ефективної робочої конячки та прогулянкового літального апарату, яким ми його знаємо сьогодні.
Історія створення гелікоптера
З чого все почалося?
Вертикальні польоти почалися ще в 400 році до нашої ери в Китаї. Існують записи про повітряного змія, який використовував поворотні крила, що допомагали йому підніматися в небо. У Середньовіччі деякі іграшки використовували принцип гелікоптера, де поворотна лопать оберталася, якщо потягнути за мотузку.
Більшість людей знає, що Леонардо да Вінчі, великий винахідник 1500-х років, спроектував і намалював схеми гелікоптера, який використовував спіральний гвинт для досягнення підйому.
Винаходи Леонардо да Вінчі: які змінили історію
На жаль, проекти Леонардо так і не були реалізовані за його життя, але вчені та інженери детально дослідили його концепції.
У 1784 році французькі ремісники Лануа і Бьєнвену створили іграшковий гелікоптер з пташиного пір’я. Вони представили концепцію Французькій академії наук. Ця іграшка стала попередницею більш успішної моделі, побудованої Альфонсом Пено у 1870 році.
Цікаві факти про Леонардо да Вінчі: топ-10
Перший успішний вертикальний політ з екіпажем
У 1843 році сер Джордж Кейлі, також відомий як батько літальних апаратів, продовжив дослідження наукових принципів роботи гелікоптерів, що врешті-решт призвело до створення першого успішного гелікоптера.
Після цього, однак, було багато невдалих спроб до 1907 року, коли брати Бреге, Луї і Жак, здійснили короткий політ на автожирі під пильним наглядом Шарля Ріше, піонера авіації. Апарат залишався прив’язаним до землі і піднімався вертикально на висоту близько двох футів. Автожир № 1 мав легку раму з чотирма наборами роторів і двигуном потужністю 45 кінських сил.
Пізніше того ж року виробник велосипедів Пол Корну досягнув вільного польоту протягом близько 20 секунд на висоті одного фута від землі на двороторному апараті з двигуном потужністю 24 кінські сили. Ігор Сікорський, який пізніше прославився як інженер літаків, приблизно в той самий час провів кілька невдалих експериментів з вертикальним польотом.
Історія створення гелікоптера – хронологія 1912 – 1970 років
Після французьких успіхів у вертикальному польоті гелікоптер розвивався семимильними кроками. Ось деякі з найяскравіших і ключових моментів в історії ранніх вертольотів.
- 1912 р. Данський винахідник Якоб Еллехаммер здійснив короткі підйоми на гелікоптері з гвинтами, що обертаються протилежно, і циклічним регулюванням висоти польоту.
- 1922 р. Джордж де Ботезат сконструював для ВПС США складний вертоліт, який відривався від землі менш ніж за дві хвилини при мінімальному управлінні.
- 1924 р. Аргентинський винахідник Рауль Патерас Пескара сконструював кілька гелікоптерів з циклічним регулюванням кроку і, як резервний варіант на випадок відмови двигуна, з авторотацією гвинта. 18 квітня 1924 року він встановив рекорд дальності польоту по прямій – 736 метрів.
- У тому ж 1924 році у Франції, 4 травня, Етьєн Омічен встановив рекорд дальності польоту для гелікоптерів, пролетівши 1-кілометрове коло.
- 1927 – 1930 Микола Флорін, російський повітроплавець, продемонстрував гелікоптер з маховими крилами на Брюссельській виставці в 1930 році і був відповідальним за створення першого гвинтокрила з двома гвинтами в 1927 році.
- 1936 р. – Німеччина розробила Focke Achgelis FA 61, який мав два трилопатеві гвинти, встановлені на аутригерах, і приводився в рух радіальним двигуном потужністю 160 к.с.
- 1938 р. Німеччина – FA61 здійснив політ на висоті 11 243 футів і пролетів 143 милі по пересіченій місцевості. Німецька авіаторка Ганна Райч стала першою жінкою-пілотом вертольота у світі, яка здійснила політ на FA61 у Дойчланд-Халле в Берліні.
- 1939 – 40 рр. У США Ігор Сікорський повернувся до створення гелікоптерів і здійснив успішну серію випробувальних польотів свого VS-300 – невеликий (вагою 1092 фунти), оснащений 65-сильним двигуном Лайкомінг, мав один несучий трилопатевий гвинт зі спільним кроком і хвостовий гвинт.
Як і більшість винаходів, зроблених під час війни, після Другої світової війни гелікоптери почали використовувати для гасіння пожеж, роботи поліції, обприскування сільськогосподарських культур, боротьби з комарами, медичної евакуації, перевезення пошти та пасажирів.
- У цей час Bell Model 47, один з найвизначніших гелікоптерів усіх часів, з шарнірно-зчленованим, гіростабілізованим, дволопатевим гвинтом, був розроблений корпорацією Bell Aircraft під керівництвом Артура Янга.
- Френк П’ясецький заснував корпорацію Piasecki Helicopter Corporation; проекти П’ясецького включали в себе концепцію тандемних гвинтів. Здвоєні тандемні ротори були достатньо міцними, щоб дозволити виробляти гелікоптери майже вдвічі більшого розміру, ніж раніше, без необхідності створювати значні лопаті ротора.
- 1951 – Технологія реактивного двигуна була застосована до гелікоптера HTK-1 авіабудівної корпорації Kaman Aircraft Corporation. Ця машина мала запатентовані аеродинамічні сервокеровані ротори Kaman у конфігурації “синхронізатор”.
- 1955 – 12 березня здійснив свій перший політ французький літак SNCA-S.E. 3130 Alouette II, оснащений турбінним двигуном Turbomeca Artouste II. Він став одним з найвпливовіших вертольотів у світі і започаткував тенденцію до повсюдного використання реактивних двигунів.
- 1956 р. Жан Буле та Анрі Петі провели першу рятувальну операцію за допомогою гелікоптера на висоті 4 362 метри на горі Монблан.
1957 р. Жан Буле і Жерар Анрі підняли два вертольоти Alouette II і врятували екіпаж ВПС Франції та рятувальників під час виконання операцій після аварії Вінсендона і Анрі. Alouette II відкрив технологію для цілого нового покоління гелікоптерів. Виробництво Alouette було припинено в 1975 році - 1962 р. Жан Кантіньйо розробив двомісний гелікоптер Faon (фр. Fawn). Це був елегантний невеликий двомісний гелікоптер потужністю 180 к.с. без заднього гвинта – від нього відмовились у 1963 році через проблеми зі стабільністю.
- 1962 SA 321 Super Frelon, тримоторний важкий транспортний гелікоптер, вироблений французькою аерокосмічною компанією Sud Aviation. Це був найпотужніший гелікоптер, побудований в Європі свого часу, і найшвидший гелікоптер у світі.
- 1963 Super Frelon встановив три рекорди швидкості: на дистанції понад 3 км – 341,23 км/год, на дистанції 15-25 км – 350,470 км/год, на дистанції понад 100 км по замкненому контуру – 334,280 км/год.
- 1967 Німецький Bo105 став першим легким двомоторним гелікоптером, що надійшов у комерційну експлуатацію.
- 1969 SA-315 Lama встановив рекорд висоти польоту, який тримається донині. Жан Буле встановив рекорд висоти, піднявшись на висоту 12 442 метри. Індійський уряд використовував вертоліт в Гімалаях, а згодом випустив вертоліт під назвою Cheetah.
- 1970 Sud Aviation стала SNIAS після злиття з французькими компаніями Nord Aviation та SEREB. У 1972 році SNIAS випустила свій перший вертоліт Airbus A300 B. Вертолітний підрозділ Aerospatiale виробляє вертольоти, які виробляються і сьогодні: Ecureuil, Dauphin і Super Puma.
Що таке автожир?
Ми не можемо відкидати важливість автожиру, який допоміг розвинути сучасний гелікоптер, навіть якщо автожир працює за іншим принципом, ніж гелікоптер. Іспанець Хуан де ла Сьєрва мав певний успіх в Іспанії в 1923 році, коли здійснив свій перший успішний політ. Ротор автожиру не приводиться в рух, а отримує підйомну силу за рахунок механічного обертання, коли автожир рухається вперед у повітрі. В результаті автожир має перевагу короткого зльоту і майже вертикального спуску.
Спочатку автожир витіснив гелікоптер, і вони вироблялися в декількох країнах. Однак це було лише тимчасово; коли гелікоптер удосконалився і став більш успішно використовувати деякі технології розробки головок ротора і лопатей автожира, автожир дещо застарів. Тим не менш, автожир або гірокоптер не зник зовсім і досі широко використовується як літальний апарат для відпочинку.
Гелікоптер сьогодні
З 1970 року і до сьогодні гелікоптер став повсюдним. За ці роки відбулися технологічні прориви, нові рекорди швидкості і численні зміни в конструкції, але одне залишилося незмінним: наша залежність від цього універсального літального апарату.
Хто винайшов перший автомобіль: історичний погляд
Ми використовуємо їх для більшості рятувальних та аварійних робіт завдяки їх маневреності та швидкості; фермери або власники станцій використовують гелікоптери для випасу худоби та обстеження своїх земель, люди літають на них заради чистої радості польоту, і вони складають значну частину військових ескадрилій більшості країн світу.
Джерело: https://www.caaa.com.au