VanMoof: Чого стартапи можуть навчитися на прикладі злету та падіння суперзірки ебайку

З моменту запуску у 2009 році компанія VanMoof, відома своїми витонченими, високотехнологічними міськими велосипедами, здобула майже культову прихильність – від вулиць Амстердама до Нью-Йорка.

Сьогодні стартап, який колись був найбільш фінансованим у світі, збанкрутував, що розлютило велосипедистів, засмутило відданих прихильників і змусило індустрію замислитися над тим, що буде далі?

“Історія VanMoof заслуговувала на кращий кінець, – каже Тангі Горетті, засновник бельгійської компанії Cowboy, яка, можливо, є найближчим конкурентом VanMoof. “Вони допомогли змінити обличчя індустрії, світове сприйняття е-велосипедів і мали справді позитивний вплив на міста”.

Що пішло не так?

Стартапери та експерти галузі з усього світу поділилися з своїми думками. У всіх відповідях простежувалося кілька золотих ниток, а саме VanMoof зростав надто швидко, його велосипеди надто сильно покладалися на високотехнологічні кастомізовані деталі, а модель післяпродажного обслуговування була некерованою. Враховуючи нинішній економічний клімат, компанія була приречена на провал, вважають деякі респонденти.

Бастіан Дітц з Акселератора велосипедних інновацій каже, що він це передбачав. “Як тільки були опубліковані цифри VanMoof за 2021 рік, стало абсолютно ясно, що їхня бізнес-модель не буде довговічною”. У 2021 році VanMoof зазнав збитків у розмірі майже 80 млн євро, у 2022 році – 78 млн євро, і жодного разу не отримав прибутку.

“Рівень збитковості зашкалював, тому що вони намагалися робити все самостійно”, – каже галузевий експерт Августин Фрідель, маючи на увазі наскрізну бізнес-модель VanMoof, яка передбачала розробку, виробництво, продаж та обслуговування своїх дорогих електровелосипедів власними силами. “Вони відкусили більше, ніж змогли прожувати”, – додає він.

Компанія VanMoof, заснована братами Тако і Тісом Карльє, безсумнівно, змінила уявлення про сучасний міський велосипед. Те, що робило велосипеди VanMoof такими привабливими – їхній витончений дизайн, оснащений індивідуальними функціями, такими як кіклок, вбудована сигналізація та функціональність у додатку – можливо, було їхньою ахіллесовою п’ятою.

Існуючі клієнти повідомляли, що чекали тижнями на базовий ремонт своїх велосипедів, тоді як нові клієнти іноді були змушені чекати на новий комплект коліс шість місяців або більше. Загалом, клієнти VanMoof ставали дедалі більш незадоволеними продуктом і сервісом.

Велосипеди були ненадійними, і коли гонщики хотіли їх відремонтувати, у них не було іншого вибору, окрім як покладатися на власний сервіс VanMoof. “Навіть таку просту річ, як вирівняти колесо, неможливо було зробити у звичайній веломайстерні”, – сказав один розчарований велосипедист.

VanMoof: Чого стартапи можуть навчитися на прикладі злету та падіння суперзірки ебайку / Photo: https://inhabitat.com/vanmoof-introduces-limited-edition-s3-e-bike/
VanMoof: Чого стартапи можуть навчитися на прикладі злету та падіння суперзірки ебайку / Photo: https://inhabitat.com/vanmoof-introduces-limited-edition-s3-e-bike/

Протягом останнього року або близько того, очевидно, нестійка бізнес-модель VanMoof зіткнулася з іншою перешкодою: глобальним економічним спадом і розпадом постпандемічного велосипедного буму.

“Немає сумнівів, що останні кілька років були складними для галузі в цілому”, – сказав Горетті з Cowboy’s, який сподівається, що його бренд, який виробляє велосипеди, що не відрізняються від VanMoof, вийде на прибутковість наступного року.

Джеймс Вокер, генеральний директор і засновник британської компанії Jorvik, найбільшого в Європі виробника електровелосипедів, сказав, що проблеми VanMoof є свідченням впливу кризи вартості життя на молодий бізнес.

“Якщо врахувати зростання всіх витрат – від імпортних зборів, технічного обслуговування, податків і зарплат – все це додається, – каже він. “Якщо вони зростають до такої міри, що штовхають бізнес у мінус, шляху назад немає”.

У скрутні часи більшість компаній намагаються консолідувати свої існуючі ринки. VanMoof вчинив навпаки. Він продовжував відкривати нові магазини по всьому світу, наймав персонал і продовжував позичати більше грошей, щоб утримати весь корабель на плаву.

“Один з найбільших викликів у нашій індустрії полягає в тому, щоб переконатися, що якість переважає над кількістю, і що ми здатні обслуговувати велосипеди. Якщо ви занадто швидко розростаєтесь, то дуже часто це вже не так”, – каже Туулі Євстігнєєв, операційний директор естонської компанії Ampler Bikes.

Чому загораються акумулятори електровелосипедів?

Чого може навчитися індустрія?

Поки світ ебайків все ще оговтується від втрати свого стартапу-еталона, падіння VanMoof слугує уроком для інших компаній на ранніх стадіях розвитку, які прагнуть заявити про себе в цьому секторі.

“Нові та існуючі бренди повинні уникати зайвої складності у своїх велосипедах, розробляти їх так, щоб клієнти могли користуватися існуючою сервісною інфраструктурою, і переконатися, що вони можуть працювати без пропрієтарних деталей”, – розповів німецький стартап Lemmo, що займається виробництвом електровелосипедів.

Хоча більшість електровелосипедів неможливо використовувати вручну без значних зусиль, Lemmo спроектували свій велосипед так, щоб ним можна було їздити і як на традиційному велосипеді, і як на електровелосипеді. Цифрові компоненти розташовані поза рамою у знімному блоці, який включає в себе акумулятор. “Велосипед можна обслуговувати будь-де, і на ньому можна їздити весь час”, – кажуть у стартапі.

Євстігнєєв з Ampler також віддає перевагу простоті: “Ви повинні мати можливість замінити кермо або педалі, якщо вам не подобаються ті, що вам поставили, ви повинні мати можливість продовжувати їздити, якщо акумулятор сів, і ви повинні мати можливість швидко полагодити свій велосипед у велосипедній майстерні, яка існує вже більше 40 років”.

Євстігнєєв каже, що він б краще зосередився на вдосконаленні існуючих продуктів і турботі про вторинний ринок, ніж “щороку випускати новий блискучий гаджет”.

У Lemmo ONE ebike є знімний акумулятор, який виконує функцію павербанку. На велосипеді можна їздити з електроприводом або без нього.

CMO компанії Ampler bikes каже, що коли справа доходить до виробництва електровелосипедів, віддається перевагу якості, а не кількості.

Одне з найбільших занепокоєнь для велосипедистів VanMoof зараз – це те, що їхні електровелосипеди застаріють без регулярних виправлень та оновлень програмного забезпечення. Наразі Ковбой розробив додаток, щоб утримувати велосипеди VanMoof на дорозі.

“Але покладатися на конкурентів не можна, – каже Вільям Годфрі, засновник британського стартапу Twist. “Є ще багато запитань без відповідей щодо того, як Vanmoof буде надалі здійснювати страхові та сервісні операції”.

Tesla побудувала перший Cybertruck після 2х років затримки

Twist допомагає компаніям, що виробляють обладнання, розробити “протокол закінчення життя”, щоб їхні продукти могли продовжувати жити, навіть якщо сама компанія збанкрутує. Серед її клієнтів є такі компанії, як шведський виробник електричних ґрунтових велосипедів CAKE.

“Апаратні продукти все більше залежать від програмного забезпечення, що спричиняє більше відходів і залишає зацікавлених осіб не в змозі зібрати уламки”, – розповідає він в інтерв’ю, вказуючи на купи електронних скутерів або велосипедів, які накопичуються по всьому світу, тому що виробники не “проектували на перспективу”.

За словами Годрі, банки також дедалі ретельніше вивчають циклічність продукту перед тим, як надавати кредити.

Що стосується продажів, то стартапам варто було б відійти від суто D2C-підходу, як у VanMoof, і перейти до мульти- або навіть омніканальних продажів, каже Дітц з Cycling Innovation Accelerator.

VanMoof: Чого стартапи можуть навчитися на прикладі злету та падіння суперзірки ебайку / Photo: https://www.youtube.com/watch?v=HYXXMTZ__28
VanMoof: Чого стартапи можуть навчитися на прикладі злету та падіння суперзірки ебайку / Photo: https://www.youtube.com/watch?v=HYXXMTZ__28

Компанія Cowboy, наприклад, розповіла, що відходить від чистого D2C і тепер має оптовиків та моделі підписки, а також має намір співпрацювати з 300 незалежними веломагазинами для продажу та обслуговування своїх велосипедів до кінця року.

Дітц також радить дотримуватися галузевих стандартів для компонентів, вироблених такими компаніями, як Bosch, Shimano, Mahle та Bafang, наскільки це можливо.

Це не лише покращить післяпродажний досвід, але й скоротить витрати для стартапів ebike, чиї пропрієтарні деталі можуть зробити їхні велосипеди збитковими, як це було у випадку з VanMoof.

Що відбувається зараз?

У 2022 році європейський ринок електровелосипедів досяг рекордних 5,5 мільйона проданих одиниць, що означає річне зростання на 8,6%. Кожен четвертий велосипед, проданий в Європі минулого року, був електричним.

Хоча попит не демонструє жодних ознак уповільнення, апетит інвесторів може знизитися. По всьому венчурному ландшафту капітальне фінансування в Європі стрімко падає, оскільки інвестори зміщують фокус зі зростання на скорочення витрат.

“З точки зору інвесторів, розквіт електровелосипедів вже давно минув”, – каже Дітц, який вважає, що банкрутство VanMoof жодним чином не вплине на екосистему мобільності.

Фрідель не такий оптимістичний і вважає, що падіння слави VanMoof може вплинути на доступ до фінансування для інших стартапів у сфері ебайків.

Леммо погоджується. “Це змусить усіх інвесторів більш детально вивчити не лише індустрію ебайків, а й, можливо, весь сектор мікромобільності, від ланцюгів постачання до подорожей клієнтів та дизайну продукту”, – кажуть у компанії.

Незважаючи на те, що вплив буде важко виміряти, VanMoof надіслав чіткий сигнал екосистемі стартапів ebike – не ускладнюйте, не дурійте.

Створюйте велосипеди, які працюють (навіть якщо це означає будувати простіше), передавайте деталі та обслуговування надійним партнерам, проектуйте з думкою про кінцевого споживача, і що б ви не робили, не забувайте про вторинний ринок. І якщо це означає, що вам доведеться пожертвувати зростанням, нехай так і буде, принаймні ваш бізнес буде стійким.

Електровелосипеди такі популярні, тому що вони пропонують швидкий, доступний, екологічно чистий вид транспорту. Але давайте не будемо ускладнювати їх і ризикувати втратити ту простоту, яка зробила велосипед такою надійною технологією в першу чергу.

Джерело: https://thenextweb.com

Подібні новини