Дінайтеся, що таке інтернет Web 3.0, чому його називають інтернетом майбутнього та чи готові ми до переходу на Web 3.0?
Чим відрізняються різні версії Інтернету
Web 2.0 і Web 3.0 відносяться до послідовних ітерацій Інтернету, порівняно з оригінальним Web 1.0 1990-х і початку 2000-х років. Web 2.0 – це поточна версія інтернету (термін часто використовується як взаємозамінний з всесвітньою павутиною), з якою ми всі знайомі.
Web – це Всесвітня павутина (WWW), основна інформаційно-пошукова система Інтернету. Ініціалізм WWW використовувався (і часто досі використовується) перед веб-адресою і був одним з перших символів, які вводилися у веб-браузері при пошуку певного ресурсу в Інтернеті. Піонеру Інтернету Тіму Бернерсу-Лі належить авторство терміну “Всесвітня павутина” для позначення глобальної мережі інформації та ресурсів, пов’язаних між собою за допомогою гіпертекстових посилань.
Такі інновації, як смартфони, мобільний доступ до Інтернету та соціальні мережі, сприяли експоненціальному зростанню Web 2.0.
Web 2.0 зруйнував сектори, які не змогли інтегрувати нову бізнес-модель, засновану на Інтернеті.
Web 3.0 або Web3 – це третє покоління Всесвітньої павутини. Наразі робота над нею триває, це бачення децентралізованої та відкритої павутини з більшою користю для її користувачів.
Визначальними рисами Веб 3.0 є децентралізація, відсутність довіри та дозволів, штучний інтелект (ШІ) та машинне навчання, а також зв’язки та повсюдність.
Що таке Інтернет Web 1.0: інтернет минулого
Бернерс-Лі став піонером раннього розвитку Інтернету в 1990 році, коли він працював комп’ютерним науковцем в європейському дослідницькому центрі CERN.
До жовтня 1990 року Бернерс-Лі написав три фундаментальні технології, які стали основою Інтернету, включаючи найперший редактор/браузер веб-сторінок (WorldWideWeb.app):
- HTML: HyperText Markup Language, мова розмітки або форматування Інтернету
- URI або URL: Уніфікований ідентифікатор ресурсу або локатор, унікальна адреса, що використовується для ідентифікації кожного ресурсу в Інтернеті
- HTTP: протокол передачі гіпертексту, який дозволяє отримувати пов’язані ресурси з усього Інтернету
У середині 1990-х років поява таких веб-браузерів, як Netscape Navigator, відкрила еру Web 1.0. Це була епоха статичних веб-сторінок, що завантажувалися з серверів, – далека від сучасного динамічного контенту, який сьогодні сприймається як належне. Більшість інтернет-користувачів того часу були в захваті від новизни таких функцій, як електронна пошта та пошук новин у реальному часі. Створення контенту все ще перебувало в зародковому стані, і користувачі мали мало можливостей для інтерактивних додатків, хоча ця ситуація покращилася, оскільки онлайн-банкінг і торгівля ставали все більш популярними.
Який вплив погоди на інтернет зв’язок?
Що таке Інтернет Web 2.0: інтернет сьогодення
Web 2.0 означає зміну парадигми використання Інтернету. За останні 15-20 років на зміну звичайним веб-сторінкам Веб 1.0 повністю прийшли інтерактивність, соціальні зв’язки та контент, створений користувачами, які притаманні Веб 2.0. Веб 2.0 робить можливим перегляд користувацького контенту мільйонами людей по всьому світу практично в одну мить; таке безпрецедентне охоплення призвело до вибуху цього типу контенту в останні роки.
Експоненціальне зростання Web 2.0 було зумовлене такими ключовими інноваціями, як мобільний доступ до Інтернету та соціальні мережі, а також майже повсюдним розповсюдженням потужних мобільних пристроїв, таких як iPhone та пристрої на базі Android. У другому десятилітті цього тисячоліття ці розробки уможливили домінування додатків, які значно розширили інтерактивність і корисність онлайн – наприклад, Airbnb, Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, Uber, WhatsApp і YouTube, якщо назвати лише деякі з них.
Феноменальне зростання доходів цих домінуючих платформ зробило багато компаній, орієнтованих на Web 2.0, таких як Apple, Amazon, Google, Meta (колишній Facebook) і Netflix, одними з найбільших у світі за ринковою капіталізацією (для них навіть існує абревіатура: FAANG).
Ці додатки також стимулювали зростання гіг-економіки, даючи можливість мільйонам людей отримувати дохід з частковою або повною зайнятістю, керуючи автомобілем, здаючи в оренду житло, доставляючи їжу і продукти, або продаючи товари і послуги в Інтернеті.
Веб 2.0 також став надзвичайно руйнівним для певних галузей, аж до того, що для деяких з них він став загрозою для існування. Це галузі, які або не змогли адаптуватися до нової веб-орієнтованої бізнес-моделі, або робили це повільно, причому найбільше постраждали роздрібна торгівля, розваги, медіа та реклама.
Що таке Інтернет Web 3.0: інтернет майбутнього
Web 3.0 представляє наступну ітерацію або фазу еволюції веб/інтернету і потенційно може бути настільки ж революційним і представляти таку ж велику зміну парадигми, як і Web 2.0. Web 3.0 побудований на ключових концепціях децентралізації, відкритості та більшої корисності для користувачів.
Бернерс-Лі виклав деякі з цих ключових концепцій ще в 1990-х роках, як показано нижче:
- Децентралізація: “Не потрібен дозвіл центрального органу влади, щоб розмістити що-небудь в Інтернеті, немає центрального керуючого вузла, а отже, немає єдиної точки відмови… і немає “вимикача”! Це також означає свободу від невибіркової цензури та нагляду”.
- Висхідний дизайн: “Замість того, щоб код писався і контролювався невеликою групою експертів, він розроблявся на очах у всіх, заохочуючи максимальну участь і експерименти”.
У статті 2001 року Бернерс-Лі обговорив концепцію того, що він назвав Семантичною павутиною.
Що таке Інтернет речей? Все, що потрібно знати про IoT прямо зараз
Комп’ютери не мають надійного способу обробляти семантику мови (тобто з’ясовувати фактичний контекст, в якому вживається слово чи фраза). Бачення Бернерса-Лі щодо семантичної павутини полягало в тому, щоб надати структуру змістовному наповненню веб-сторінок і створити програмне забезпечення, яке б виконувало складні завдання для користувачів.
Веб 3.0 вийшов далеко за межі початкової концепції Семантичної павутини, розробленої Бернерсом-Лі у 2001 році. Частково це пов’язано з тим, що перетворення людської мови – з усіма її тонкими нюансами та варіаціями – у формат, зрозумілий комп’ютерам, є дуже дорогим і надзвичайно складним завданням, а також з тим, що Веб 2.0 вже суттєво еволюціонував за останні два десятиліття.
Визначальні риси Web 3.0
Ми дізналися, що таке інтернет Web 3.0 і хоча поки що не існує стандартизованого визначення Web 3.0, він має кілька визначальних рис:
Децентралізація: Це основний принцип Web 3.0. У Веб 2.0 комп’ютери використовують HTTP у вигляді унікальних веб-адрес для пошуку інформації, яка зберігається у фіксованому місці, як правило, на одному сервері. У Веб 3.0, оскільки інформація буде знаходитися на основі її змісту, вона може зберігатися в декількох місцях одночасно і, отже, бути децентралізованою. Це дозволило б розбити величезні бази даних, якими зараз володіють такі інтернет-гіганти, як Meta і Google, і передало б користувачам більший контроль над ними.
Завдяки Веб 3.0 дані, що генеруються розрізненими і дедалі потужнішими обчислювальними ресурсами, включаючи мобільні телефони, настільні комп’ютери, побутову техніку, транспортні засоби і датчики, будуть продаватися користувачами через децентралізовані мережі передачі даних, гарантуючи, що користувачі збережуть контроль над правом власності.
Без довіри і без дозволу: На додаток до децентралізації та програмного забезпечення з відкритим вихідним кодом, Веб 3.0 також буде без довіри (тобто мережа дозволить учасникам взаємодіяти напряму, не проходячи через довірених посередників) та без дозволу (тобто будь-хто може брати участь без дозволу керівного органу). Як наслідок, додатки Веб 3.0 працюватимуть на блокчейнах або децентралізованих однорангових мережах, або на їх комбінації – такі децентралізовані додатки називаються dApps.
Штучний інтелект (ШІ) і машинне навчання: У Веб 3.0 комп’ютери зможуть розуміти інформацію так само, як і люди, завдяки технологіям, заснованим на концепціях семантичного вебу та обробці природної мови. Веб 3.0 також використовуватиме машинне навчання, яке є галуззю штучного інтелекту (ШІ), що використовує дані та алгоритми для імітації того, як навчається людина, поступово підвищуючи його точність. Ці можливості дозволять комп’ютерам видавати швидші та релевантніші результати в багатьох сферах, таких як розробка ліків і нових матеріалів, на відміну від простої таргетованої реклами, яка становить основну частину нинішніх зусиль.
Зв’язок і повсюдність: Завдяки Веб 3.0 інформація та контент стають більш взаємопов’язаними та повсюдними, доступ до них надають численні додатки, а також зростає кількість повсякденних пристроїв, підключених до Інтернету, одним із прикладів яких є Інтернет речей.
Потенціал та підводні камені Web 3.0
Web 3.0 має потенціал надати користувачам набагато більше користі, виходячи далеко за межі соціальних мереж, потокового мовлення та онлайн-покупок, які складають більшість додатків Web 2.0, якими користуються споживачі. Такі можливості, як семантичний веб, штучний інтелект і машинне навчання, що лежать в основі Web 3.0, мають потенціал для значного розширення застосування в нових сферах і суттєвого покращення взаємодії з користувачами.
Основні функції Web 3.0, такі як децентралізація і системи без дозволів, також дадуть користувачам набагато більший контроль над своїми персональними даними. Це може допомогти обмежити практику вилучення даних – тобто інформації, зібраної у користувачів Інтернету без їхньої згоди чи компенсації – і приборкати мережеві ефекти, які дозволили технологічним гігантам стати майже монополістами завдяки експлуататорським рекламним і маркетинговим практикам.
Однак децентралізація також несе з собою значні правові та регуляторні ризики. Кіберзлочинність, мову ненависті та дезінформацію вже важко контролювати, а в децентралізованій структурі це стане ще складніше через відсутність централізованого контролю. Децентралізована мережа також дуже ускладнить регулювання та правозастосування; наприклад, закони якої країни застосовуватимуться до конкретного веб-сайту, контент якого розміщений у багатьох країнах світу?
Підсумок
Отже ми звами дізналися, що таке інтернет Web 3.0 – використовуючи аналогію з кіно, якщо Web 1.0 представляв епоху чорно-білого кіно, Web 2.0 був би епохою кольорового/базового 3D, а Web 3.0 – це досвід занурення в метавсесвіт. Подібно до того, як 2010-ті стали десятиліттям, коли Web 2.0 став домінуючою силою в глобальному діловому та культурному ландшафті, у 2020-х може настати черга Web 3.0. Зміна назви Facebook на Meta 28 жовтня 2021 року цілком може виявитися першою ознакою того, що перехід до Web 3.0 набирає обертів.
Якщо ви плануєте відпустку і обмежені в коштах, вам доведеться витратити години на пошук авіаквитків, житла та оренди автомобілів, переглядаючи численні веб-сайти і порівнюючи ціни. З Web 3.0 інтелектуальні пошукові системи або боти зможуть зіставити всю цю інформацію і згенерувати індивідуальні рекомендації на основі вашого профілю та вподобань, заощадивши вам години роботи.
Чи Веб 3.0 – це те ж саме, що і семантичний веб? Веб 3.0 виходить далеко за межі семантичної павутини, яку передбачив піонер Інтернету Тім Бернерс-Лі у 2001 році. Хоча Веб 3.0 використовує технології, засновані на концепціях Семантичної павутини та обробці природної мови, щоб зробити взаємодію з користувачем більш інтуїтивно зрозумілою, він також має інші особливості, такі як широке використання штучного інтелекту (ШІ) та машинного навчання, а також ненадійні або бездозвільні системи, такі як блокчейн та пірингові мережі.
Джерело: www.investopedia.com/